גוגל בדקו והכריעו: האם באמת צריך מנהלים ומה הופך אותם למוצלחים
מנהלים מוצלחים: כשגוגל מחליטה לחקור משהו לעומק היא עושה זאת ובענק • החברה רצתה לבדוק האם למנהלים יש באמת השפעה על החברה או שאפשר גם להצליח בלעדיהם • לאחר מכן בדקו מהן התכונות שהופכות מנהלים למוצלחים • התוצאות מראות תשובה חד-משמעית
גוגל לא תמיד העריכו את ההשפעה של מנהלים. עד שנת 2008 ענקית הטכנולוגיה העריכה כי למנהלים אין השפעה מהותית על התוצאות וכי תוצאות החברה יהיו דומות ואף טובות יותר כשהם אינם. בשנת 2002, 4 שנים לאחר הקמתה, החליטה החברה לבצע ניסוי שבמהלכו היא שיטחה לחלוטין את סולם ההיררכיה ועברה לפעול ללא דרג ניהולי כלל. הרעיון שעמד בבסיס ההחלטה באותה העת היה מתן חופש מחשבתי למפתחים שיוביל בסופו של דבר לפיתוחים חדשניים ויצירתיים יותר מבעבר.
ניסוי זה נחל כישלון חרוץ ובעקבותיו החליטה החברה לחקור את הנושא לעומק. כחלק מהרצון להבין מה השתבש החליטה גוגל בשנת 2008 לערוך מחקר מקיף במסגרתו היא תבדוק מה הופך מנהלים למוצלחים. המחקר זכה לשם “פרויקט חמצן” (Project Oxygen) ובמסגרתו גוגל הגדירה סט של 8 יכולות שנצפו בקרב המנהלים המצליחים ביותר של החברה.
החברה אימצה את המסקנות שהציגו הנתונים והחלה לאמן מנהלים כאשר סט היכולות שנתגלה שימש כקו מנחה בכל תוכניות פיתוח המנהלים של החברה. במרוץ הזמן, גוגל ראתה שיפור משמעותי במדדים קריטיים ביותר כגון עזיבת עובדים, שביעות רצון של העובדים וביצועי העובדים.
מחקר זה לעולם לא הופסק והחברה ממשיכה להסיק מסקנות באופן שוטף מהנתונים. לאחרונה, בעקבות העמקת המחקר והכנסת אלמנטים נוספים בחשבון, עדכנה גוגל את סט היכולות הקיים שמאפיין מנהלים מוצלחים והוסיפה 2 יכולות נוספות.
להלן 10 הכישורים שמגדירים מנהלים טובים על פי גוגל:
- בעלית יכולת אימון טובה
- מעצימים את אנשי הצוות ולא עובדים בשיטה של מיקרו-ניהול
- יוצרים סביבת עבודה ייחודית, מביעים דאגה להצלחת הצוות ולרווחתו
- פרודוקטיביים ומוכווני מטרה
- תקשורתיים – מקשיבים ומשתפים מידע
- תומכים בפיתוח קריירה ודנים על הביצועים
- בעלי חזון ואסטרטגיה ברורים
- ברשותם המיומנות הטכנית שדרושה בכדי לסייע לצוות
- מנהלים תקשורת ושיתופי פעולה רוחביים עם מחלקות החברה השונות
- מקבלי החלטות חזקים
קיימות מספר סיבות לכך שלתוצאות המחקר יש השפעה כל-כך חזקה על גוגל ועל עולם התעסוקה כולו. תחילה, מדובר בנתונים שנלקחו ממחלקת ה-People Analytics של החברה אשר ידועה בחוזקת הנתונים שהיא מספקת. הנתונים התבססו על משובים, תלונות, הישגים, שיחות חתך ועוד. המחקר כלל ניתוחי נתונים שכללו מתן ציון לפי מילות מפתח שמתארות שבחים ומחמאות ומהצד השני תלונות ותחושת אכזבה. העובדים היו מודעים למטרת המחקר ומבחינתם מתן נתונים כנים היה מצב של Win Win במטרה לשפר את תנאיהם.
שנית, המחקר הציג תוצאה מעניינת ביותר לפיה מיומנות טכנית היא חשובה, אך אחרונה בסדר העדיפויות. בעוד זה ברור שמנהלים מוצלחים צריכים להיות חזקים מבחינה מקצועית, תכונות אנושיות כדוגמת העצמה אישית, יחס ותקשורתיות היו גבוהים בהרבה בסדר העדיפויות של העובדים.
לאחר הבנת התכונות שמאפיינות מנהלים מוצלחים, גוגל עברה לגישה אקטיבית של חניכת מנהלים במטרה לחזק אצלם את היכולות שהוזכרו. בנוסף, החברה פיתחה מערכת אימון חדשה שכולה מתבססת על יכולות אלו.
התוצאות עולות בקנה אחד עם סקר של חברת המחקר Gallup שכלל יותר ממיליון עובדים אמריקנים. הסקר עסק בשאלה מהי הסיבה שגורמת לאנשים לעזוב מקום עבודה. מהתוצאות עולה כי 75% מהעובדים שהחליטו להתפטר עשו זאת בגלל חוסר שביעות רצון מהמנהלים שלהם. סיבות מרכזיות לעזיבת עובדים היו תחושת חוסר הערכה ומנהלים שנוקטים בגישה של מיקרו-ניהול – בדיוק התכונות שמנהלים טובים צריכים להימנע מהן על פי גוגל.